neděle 1. listopadu 2009

Jantarový ležák VÚPS

Tak jak jsem plánoval, tak se dnes stalo. Založil jsem svoji první várku spodně kvašeného piva. Poměr surovin jsem převzal z diskuze http://www.varimpivo.kvalitne.cz/ s drobnými úpravami. Použil jsem 1 kg světlého a 0,5 kg tmavého VÚPS koncentrátu, kvasinky jsem použil typ Saflager W-34/70. Ty jsem nechal dle návodu rozkvasit ve 100ml 24°C vody spolu se lžičkou světlého VÚPS. Několikrát jsem tím zamíchal a po 45 minutách jsem to zalil mladinou, kterou jsem si mezitím rozmíchal ve 14 litrech vody o teplotě cca 15°C. Poté jsem nalil kvasinky do celkového obsahu a promíchal. Na nádobu jsem jen přiklopil víko, ale nezavíral jsem ho ani nenasazoval kvasnou zátku a takto uložil do vychlazeného "fermenťáku" na 13-14°C. Na finálních 12°C pro hlavní kvašení půjdu buď dnes večer, nebo zítra, aby bylo raději ochlazování pozvolné a kvasnice se pěkně chytly.

Ohledně rozmíchávání VÚPS koncentrátu, tak rada z diskuze na použití tyčového mixéru byla opravdu výborná, pomocí míchadla by to bylo asi dost obtížné a zdlouhavé. Takhle je to otázka pár minut a voda se i pěkně okysličí.

3.11. sebral jsem deku, nebyla sice příliš vysoká, tak 1,5-2cm s jemnými "smítky" na povrchu, ale nechtěl jsem riskovat propadnutí. Teplotu jsem upravil do rozmezí 12-12,5°C.

4.11. tak jsem sebral opětovně zhruba stejné množství pěny, jen toho "smetí" tam bylo o něco více. Při večerní kontrole se tam opět pěna tvořila, takže to bude chtít další den zopakovat.

7.11. pěna už se na povrchu netvoří, tak jsem změřil hustotu - cca 1010. Příští týden musím dojet pro lahve, tak bych mohl v úterý stáčet. Teplota klesla na 11°C.

10.11. hustota spadla až na cca 1005 a už se druhý den nehýbala, také pivo vypadalo už hodně klidně - žádná tvorba pěny. Proto jsem přikročil ke stočení do litrových PET lahví, klasicky s přídavkem dextrózy na sekundární fermentaci. Prozatím jsou uloženy do komory o teplotě cca 12-13°C, za týden je umístím dle doporučení do chlaďáku na 1-4°C.

21.11. konečně se uvolnil chlaďák a tak jsem mohl uložit lahve a nařídil jsem teplotu na 1-4°C (vzhledem k setrvačnosti chlazení čidlo nařízeno na 2-4°C).

25.11. tak jsem nevydržel a ochutnal...a radost převeliká, vypadá to na první úspěch. Poučení pro příště je jistě v méně vody při ředění (trochu sytější chuť by neškodila) a možná i trocha toho chmelení, ale jinak spokojenost. Je dobře, ale ne přehnaně nasycené a příjemně voní i chutí po sladu:))

Žádné komentáře:

Okomentovat